loading...
ناراتین { نوجوانان آسیب پذیر }
آخرین ارسال های انجمن
akbar darvish بازدید : 622 یکشنبه 20 فروردین 1391 نظرات (0)

مشارکت یکی از اعضای ناراتین :
من تازه به ناراتین آمده ام ولی امیدوارم همچنان که پدرم با شرکت در جلسات NA یاد گرفت چگونه پاک ماندن را تجربه کند و با شرکت مادرم در جلسات نارانان مشگلات خانواده ما کمتر شده است من هم با کار کردن قدم های دوازده گانه مانند آن ها بتوانم به آرامش برسم و شهامت روبرو شدن با مشکلاتم را پیدا کنم و بر ترس هایم غلبه کنم و اعتماد به نفس از دست رفته ام را دوباره به دست بیاورم .

akbar darvish بازدید : 533 چهارشنبه 16 فروردین 1391 نظرات (0)

« مطالبی درمورد اعتیاد »

ما اکنون می دانیم که اعتیاد یک بیماری است نه یک مسئله اخلاقی . این بیماری دو جنبه دارد : حساسیت جسمی و وسوسه فکری . بیماری اعتیاد را می توان مهار کرد اما نمی توان آن را درمان کرد . این بیماری شبیه بیماری قند است . فقط با خودداری از مصرف هرگونه موادمخدر ، داروهای مخدر ، و مشروبات الکلی این بیماری را می توان مهار کرد. هیچ کس نمی تواند یک معتاد را وادار به ترک کند. همانطور که ما نمی توانیم جلوی سرفه یک مبتلا به سل را بگیریم ، جلوی معتادی را هم که می خواهد مواد مصرف کند نمی توانیم بگیریم . در این مورد حتی پزشکان ، روان شناسان ، روحانیون و آشنایان هم نمی توانند کاری برای معتاد انجام دهند . مصرف مواد مخدر برای معتادان اجباری است ولی این دلیل نمی شود که فکر کنیم آنها به خانواده خود علاقه ای ندارند .مشکل ما در اینجا یک مسئله عاطفی نیست بلکه یک بیماری است . معتادان در برابر مواد مخدر حق انتخاب خود را از دست می دهند و با اینکه می دانند بعد از اولین بار مصرف چه بلاهایی سرشان می آید باز هم از خود اختیاری ندارند . این همان دیوانگی است که ما در خصوص بیماری اعتیاد به آن اشاره می کنیم . وقتی ما باور کنیم که اعتیاد یک بیماری است که جسم و فکر معتاد را در بر می گیرد و ما در برابر آن عاجزیم ، آن وقت آمادگی پیدا می کنیم که راه بهتری را برای زندگی کردن بیاموزیم . ما یاد میگیریم به جای تمرکز بر روی معتادمان به خودمان فکر کنیم.

akbar darvish بازدید : 730 چهارشنبه 16 فروردین 1391 نظرات (2)

«قدم های دوازده گانه ناراتین»

1-   ما پذیرفتیم که در برابر بیماری اعتیاد عاجزیم و زندگی مان غیرقابل اداره شده بود.

2-   به این باور رسیدیم که نیرویی برتر از خودمان می تواند سلامت عقل را به ما بازگرداند.

3-   تصمیم گرفتیم که اراده و زندگی خود را به مراقبت خدایی که درک می کردیم، بسپاریم.

4-   یک ترازنامه ی اخلاقی بی باکانه و جستجو گرانه از خود تهیه کردیم.

5-   ما چگونگی دقیق خطاهای خود را به خداوند، به خود، وبه یک انسان دیگر اقرار کردیم.

6-    آمادگی کامل پیدا کردیم که خداوند کمبودهای اخلاقی  ما را برطرف کند.

7-   ما با فروتنی از او خواستیم نواقص ما را برطرف کند.

8-   فهرستی از تمام کسانی که به آن ها صدمه زده بودیم، تهیه کرده و درصدد جبران برآمدیم.

9-   به طور مستقیم در هر جا که امکان داشت از این افراد جبران خسارت کردیم مگر در مواردی که انجام این کار به ایشان یا به دیگران لطمه بزند.

10-   به تهیه ترازنامه ی شخصی خود ادامه دادیم و هرگاه باز دچار اشتباه شدیم، زود به آن اقرار کردیم.

11-   از راه دعا ومراقبه خواهان بهبود رابطه ی آگاهانه خود با خدایی که درک می کردیم شده و فقط برای آگاهی از خواست و اراده ی او برای خود و قدرت اجرای آن دعا کردیم.

12-   با بیداری معنوی حاصل از برداشتن این قدم ها کوشیدیم این پیام را به دیگران برسانیم و این اصول را در تمام امور زندگی خود به اجرا درآوریم. 

akbar darvish بازدید : 184 چهارشنبه 16 فروردین 1391 نظرات (0)

«  فقط برای امروز »

1- فقط برای امروز سعی می کنم خوب زندگی کنم و مشکلات یک عمر را بر دوش نکشم .من می توانم یک مشکل را برای دوازده ساعت تحمل کنم اما اگر بخواهم برای همیشه با آن بسازم برایم سخت و غیر قابل تحمل خواهد شد.

2- فقط برای امروز خوشحال خواهم بود . بیشتر مردم به همان اندازه که خودشان دوست دارند خوشحال هستند .

3- فقط برای امروز شرایط را می پذیرم . به جای آنکه خیال پردازی کنم ، روزگارم را می سازم « شانس» را به عنوان چیزی که به صلاح من بوده است می پذیرم و سعی می کنم پذیرای آن چه به صلاح من است باشم .

4- فقط برای امروز سعی می کنم فکر خود را تقویت کنم .مطالعه می کنم ، چیز قابل استفاده ای یاد می گیرم ، زمان خود را به هدر نمی دهم ، مطالبی را می خوانم که نیاز به سعی ، فکر و تمرکز داشته باشد .

5- فقط برای امروز روح و روان خود را از سه طریق به تمرین وا می دارم :

·        یک کار خوب برای کسی انجام می دهم اما نمی گذارم که او یاهیچ کس دیگری بفهمد که من این کار را انجام داده ام و اگر کسی فهمید آن را به حساب نمی آورم.

·        حداقل دوکار انجام می دهم که برخلاف میلم باشد ، فقط برای تمرین .

·        سعی می کنم به هیچ کس نشان ندهم که احساساتم جریحه دار شده است حتی اگر شده باشد هم ، امروز آن را نشان نخواهم داد.

6- فقط برای امروز به فکر مخالفت نخواهم بود ، تصمیم درستی خواهم گرفت ، تا آنجا که می توانم آراسته خواهم بود ، لباس مناسبی می پوشم ، با آرامی صحبت می کنم ، با احترام رفتار می کنم ، هیچ اشکالی از کسی نمی گیرم ،؛ به دنبال عیب و ایراد در چیزی نمی گردم و تلاش می کنم تنها خودم را اصلاح و منظم کنم .

7- فقط برای امروز برای خود برنامه ای خواهم داشت ، شاید که نتوانم همه ی آن را اجرا کنم اما به هر حال            بی برنامه نخواهم بود . امروز خود را از شر دو آفت عجله و دودلی حفظ خواهم کرد .

8- فقط برای امروز به مدت نیم ساعت در آرامش ، با خود خلوت خواهم کرد . در عرض این نیم ساعت تلاش             می کنم با دید بهتری به زندگی نگاه کنم .

9- فقط برای امروز ترس به خود راه نخواهم داد . از لذت بردن به خاطر آنچه که زیباست نمی ترسم و ایمان خواهم داشت که به همان صورت که من به دنیا چیزی می دهم ، دنیا نیز جواب آن را خواهد داد. 

akbar darvish بازدید : 833 دوشنبه 14 فروردین 1391 نظرات (1)

از NA و نارانان و ناراتین متشکرم
امروز تمام خانواده من برنامه ای هستند برای همین دیگر از آن دعواهای گذشته در خانه خبری نیست . دیگر شاهد فحش های رکیک پدرم به مادرم نیستم و مجبور نیستم شاهد کتک کاری آن ها باشم . پدرم به جلسات NA میرود و نزدیک دو سال است که پاک میباشد مادرم هم که از اعتیاد پدرم صدمات بسیاری دیده بود و دچار بیماری افسردگی شده بود به جلسات نارانان میرود او هم دارد قدم کار میکند و از نظر روحی خیلی بهتر شده است . حالا ما یاد گرفته ایم که پذیرش خود را داشته باشیم وهم پذیرش دیگر افراد خانواده را ...
من هم 14 سالم میباشد و الان نزدیک یک سال است که به جلسات ناراتین میروم و خواهرم هم که دو سال از من بزرگتر است او هم به ناراتین میرود .
خدا را سپاسگزارم که اکنون من و خواهرم هم مانند پدر و مادر برای خود جای امنی داریم که میتوانیم در کنار دیگر دوستانمان درباره ی مشکلاتمان مشارکت کنیم و یاد بگیریم که خودمان را دوست داشته باشیم و با توانائی های خود آشنا شویم .
من از NA و نارانان و ناراتین سپاسگزارم که آرامش را به خانواده ما آورده است .

akbar darvish بازدید : 83 دوشنبه 07 فروردین 1391 نظرات (1)

من قبل از این که به ناراتین بیایم از پدرم نفرت داشتم و اصلا نمی توانستم او را دوست بدارم . از اعتیاد او بیزار بودم و فکر می کردم پدرم مسبب تمام مشکلاتی است که ما داریم . اگر می خواست با من جایی بیاید دوست نداشتم با او بروم . از دیدن چهره اش حالم بد می شد و از این که دیگران و مخصوصا دوستانم بدانند او پدر من است می ترسیدم . خجالت می کشیدم بگویم او پدر من است . حتی خودم را هم دوست نداشتم و از همه چیز متنفر و بیزار بودم . گاهی به سرم می زد خودم را بکشم . همیشه خشمگین و بهانه جو بودم و با همه دعوا داشتم و از آرامش در زندگی من خبری نبود ......

اما ناراتین زندگی مرا عوض کرد . من نگاهی تازه پیدا کردم . فهمیدم اعتیاد یک بیماری است و پدرم مرا دوست دارد اما بلد نیست با من چگونه باید رفتار کند . من یاد گرفتم که دیگران را دوست داشته باشم و به جای تمرکز روی دیگران روی خودم تمرکز داشته باشم و خودم را دوست بدارم و مراقبت از خودم را یاد گرفتم .

اکنون دوستان تازه ای پیدا کرده ام که همسن و سال من هستند و مشکلاتی شبیه من دارند . ناراتین مکان امن من است و من راحت مشکلات خودم را با دیگر دوستانم در میان می گذارم و دارم یاد می گیرم با نگاهی زیبا به زندگی نگاه کنم .

از نیروی برترم سپاسگزارم که ناراتین را پیش پای من گذاشت . از این که من انتخاب شده ام خوشحالم و از حامی مهربانم که صادقانه به حرف های من گوش می دهد و تجربه اش را در اختیارم می گذارد تشکر می کنم .

akbar darvish بازدید : 230 یکشنبه 06 فروردین 1391 نظرات (1)

دفاع از حقوق خود و اجازه بهره جویی از این حقوق را ندادن یک تعریف جرئتمند بودن است . جرئتمندی همچنین به معنی انتقال روشن آن چه در واقع می خواهید . احترام گذاردن به حقوق و احساسات خود و دیگران است . 
جرئتمندی ابراز صادقانه و مناسب احساسات عقاید و نیاز های شخصی است . جرئتمندی اتخاذ موضع خود تحلیلی و سپس عمل است .آن زمان است که نتایج ارزشمند به دست می آید .
چگونه جرئتمندی با پرخاشگری متفاوت می شود ؟
پر خاشگر بودن به معنی حمایت از حقوق خود به شیوه ای است که در آن به حقوق دیگران تجاوز می شود .
رفتار پرخاشگرانه نوعا تنبیه گرانه خصمانه سرزنش آمیز و تحکم جویانه است . پرخاشگری می تواندتهدید توهین و حتی تنبیه بدنی را شامل شود .
پرخاشگری می تواند شامل ریشخند عبارت طعنه آمیز غیبت و ... باشد .
چه چیزی باعث می شود مردم از جر ئتمند بودن دوری کنند ؟
اکثر مردم به دلیل ترس از ناراحتی دیگران و از دست دادن دوستی آن ها _ ترس از دست دادن _ از جرئت داشتن دوری می ورزند . هر چند ممکن است شما با کنار گذاشتن شهامت و جرئتمندی از ناراحتی های موقت و فوری دور شوید ولی چنین کاری در دراز مدت رابطه تان را به خطر می اندازند و « گاه احساس خواهید کرد که چیزهای بسیاری را دارید از دست می دهید .
شما از چه اندازه جرئتمندی بر خوردارید ؟
از خودتان سوالات زیر را بپرسید :
1 آیا شما احساسات و عقاید و افکار خود را به روشنی با دیگران در میان می گذارید ؟
2 آیا شما در صورت نیاز از دیگران در خواست کمک می کنید ؟
3آیا شما خشم و عصبانیت خود را به نحو مناسب به دیگران ابراز می کنید ؟
4 آیا وقتی متفاوت از دیگران فکر و احساس می کنید عقاید خود را داوطلبانه بیان می کنید ؟
5 آیا شما وقتی کاری را نمی خواهید انجام دهید قدرت { نه } گفتن را دارید ؟
6 آیا شما در مجموع با اعتماد به نفس و با قدرت و استواری صحبت می کنید ؟
7 آیا وقتی با مردم حرف می زنید به آن ها نگاه می کنید ؟
چهار نوع جرئتمندی
1 جرئتمندی اساسی :
این نوع ابراز ساده و مستقیم باورها احساسات و عقاید آدمی است و از طریق عبارات ساده ای چون { من می خواهم } یا من { احساس می کنم } ابراز می شود .
2 جرئتمندی قدرتمند :
این نوع جرئتمندی انتقال حساسیت ها به شخص دیگر است و معمولا دو حالت دارد : باز شناسی موقعیت یا احساسات شخص دیگر که به دنبال آن اظهار نظری صورت می گیرد که شما در آن از حقوق خاص خود حمایت می کنید : { من می دانم که شما واقعا سرتان شلوغ است ولی من دوست دارم احساس کنم که رابطه ها برای شما مهم است . دوست دارم شما به امثال من هم زمان خاصی را اختصاص دهید . }
3 جرئتمندی فزاینده :
این نوع زمانی اتفاق می افتد که شخص دیگری در واکنش به جرئت و جسارت دقیق شما شکست می خورد و باز به تجاوز علیه حقوق شما ادامه می دهد در نتیجه شما به تدریج جرئتمندی را گسترش می دهید ومحکم تر بر نظر خود تاکید و پافشاری می کنید . در این حال حتی ممکن است شما به برخی از اعمال اشاره کنید که در صورت ادامه رفتار طرف مقابل از شما به عنوان نتیجه بروز کند . برای مثال اگر شما تا فردا کتاب مرا نیاوری من مجبورم به مادرم بگویم و یا بروم پهلو ناظم مدرسه ...
4 جرئتمندی از طریق گفتار با { من } آغاز شونده
این نوع خصوصا برای بیان احساسات منفی مفید است . این نوع یک اظهار نظر سه بخشی را شامل می شود : وقتی شما چنین و جنان کردید ....{ رفتار را گوشزد کنید } و این را که جگونه رفتار یا گفتار بر شما اثرات نا مطلوب می گذارد را توصیف کنید .
{ من احساس می کنم که ..........} عبارت اول شخص مفرد را به کار ببرید به جای آن که { شما فلان یا ... هستید } تمرکز اصلی در اظهار نظر های با { من } آغاز شونده روی بخش { من احساس می کنم } { من می خواهم } می باشد .
به هنگام ابراز خشم تمایل غالبا بر سرزنش شخص دیگر و از کوره در رفتن و اختیار هیجان از کف دادن است .
جرئتمندی از طریق گفتار با { من } آغاز شونده می تواند به شما کمک کندبه طور سازنده ای بر خشم خود متمرکز شوید و در ارتباط با احساسات خودتان موضع روشنی بگیرید .
انواع رفتار جرئتمندانه :
- تماس چشمی مستقیم برقرار کنید .
- وضع بدنی مناسب به خود بگیرید .
- سطح و آهنگ مناسب صدای خود را حفظ کنید .
- زمان مناسبی را برای جرئتمندی انتخاب کنید .
تمرین :
شما می توانید در ارتباطی که با دوستان و اعضای خانواده خود بر قرار می کنید جرئتمند بودن را تمرین کنید ولی قبلا به آن ها بکویید که دارید چه می کنید.
ارتباط صادقانه در دراز مدت به روابط شما یاری می رساند ...

akbar darvish بازدید : 129 یکشنبه 06 فروردین 1391 نظرات (0)

این برنامه برای نوجوانانی است که یکی از اعضای خانواده و یا دوستان و بستگان نزدیکشان به بیماری اعتیاد مبتلا شده و زندگی آنان تحت تاثیر این بیماری قرار گرفته است . 

جلسات ناراتین مخصوص نوجوانان 13 تا 19 ساله می باشد .

پدرم !

مادرم !

معتادان از نظر ذهنی معنوی و جسمی از بیماری اعتیاد آسیب می بینند . خوب حدس بزنید دیگر از چه چیزهایی آسیب می بینند ؟ می دانید چقدر والدین به سن ویا بلوغ فرزندانشان بی توجه می شوند ؟ 

من همیشه عادت داشتم احساساتم را پنهان کنم در حالی که پنهانی می گریستم تظاهر می کردم که ناراحت نیستم .

ناراتین به من عشق و امید دادو احساس این که دیگر تنها نیستم ...

می دانید که ناراتین ...

* برای بچه هایی شبیه من است که تحت تاثیر اعتیاد دیگران قرار گرفته اند .

* مکان امنی برای من است که می توانم مشارکت کنم و از خودم حرف بزنم .

* به من کمک می کند تا بیماری خانوادگی اعتیاد را بشناسم .

* جایی است که یاد می گیریم که احساس خوبی نسبت به خود داشته باشیم .

* من را تشویق می کند که جای واکنش نشان دادن نگرشم را تغییر دهم .

* به من شهامت می دهد که با عشق رها کنم .

امیدوارم این توضیحات تصویر روشنی از اهمیت ناراتین در زندگی ام نشان دهد .

در حقیقت فقط می خواهم به شما بگویم که به ناراتین نیاز دارم .

akbar darvish بازدید : 58 یکشنبه 06 فروردین 1391 نظرات (2)

فکر نمی کنید به جای این که خودتان را با دیگران مقایسه می کنید بهتر است خود را نگاه کنید و به توانایی های خود بیندیشید ؟
شما همیشه می خواهید برای دیگران ناجی باشید آیا تا به حال به خود فکر کرده اید و به فکر افتاده اید که چرا به خود نمی توانید کمک کنید ؟
آیا خودتان را می شناسید ؟
آیا اعتماد به نفس دارید ؟
آیا از خودتان راضی هستید ؟
آیا توانایی های خودتان را می شناسید ؟
آیا همیشه ریشه مشکلات را در دیگران می بینید ؟
آیا همیشه فکر نمی کنید که قربانی شده اید ؟
آیا دست به پنهانکاری نمی زنید ؟ 
دروغ نمی گویید ؟آیا ...آیا ... آیا ...؟؟؟
چقدر آیا در زندگیتان وجود دارد ؟
اگر تصمیم گرفته اید تا تغییر کنید و به آرامش برسید و از بودن خود لذت ببرید
ما را مانند یک همدرد در کنار خود خواهید داشت .
ما دریافته ایم که تنها با کمک هم می توانیم از تجربه های هم استفاده کرده و به آرامش برسیم .
دوستان همدرد شما چشم به راهتان هستند .

akbar darvish بازدید : 77 یکشنبه 06 فروردین 1391 نظرات (4)

من عضوی از ناراتین شدم تا ارتباطم با خانواده ام بهتر شود ... 

از این که می دیدم آن ها در برنامه های جداگانه رشد می کنند وکم کم دعواهایشان پایان میگیرد حسودیم می شد .

من هنوز بد اخلاق بودم و می خواستم من هم خوشحال باشم .

از والدینم تشکر می کنم که من را به ناراتین هدایت کردند .

ناراتین به من آرامش را هدیه داد .

قبل از آن که به جلسه بروم نمی توانستم خشم و کینه ام را نسبت به دیگران مخصوصا به خانواده ام کنترل کنم اما اکنون یاد گرفتم به خاطر چیزهای کوچکی مثل : نوجوانی خنده و خانواده ای که از من مراقبت می کنند سپاسگزار باشم .

*************

پدرم !

برای شما مینویسم چون آسان ترین راهی است که می توانم به شما بگویم { ناراتین } برای من چه معنایی دارد .

در آغاز احساس می کردم در این دنیا من تنها کسی هستم که چنین مشکلاتی داردپس شروع کردم به شنیدن حرف های ناراتینی ها به طوری که انگار آن ها حرف های من را می گویند . 

اکنون به جلسه می روم نه فقط برای دیدن دوستانم بلکه جلسه می روم تا زندگی ام بهتر شود .

پدر جان از این که به من اجازه دادید تا به جلسات بروم از شما متشکرم .

حس می کنم رابطه من با شما هم بهتر شده است

تعداد صفحات : 22

درباره ما
Profile Pic
ااین وبلاک قصد دارد نوجوانانی را که در خانواده های آسیب پذیر { معتاد } و ... قرار دارند و همچنین نوجوانانی را که امکان درگیر شدن در آسیب های اجتماعی را دارند تشویق کند تا با شرکت در جلسات ناراتین و یا اگر امکان دسترسی به این جلسات را ندارند با همراه شدن در تجربیات دیگر نوجوانان همسن و سال خود ... دعوت کند که یاد بگیرند تا از خود مراقبت کنند وبا مهارت زندگی کردن آشنا شوند و با توجه به خود روی خود متمرکز شوند زیرا اعتقاد من ابن است که پیشگیری بهتر از درمان است
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    نظر شما در مورد هدف این وبلاگ چیست؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 220
  • کل نظرات : 18
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 35
  • آی پی امروز : 16
  • آی پی دیروز : 5
  • بازدید امروز : 18
  • باردید دیروز : 8
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 35
  • بازدید ماه : 31
  • بازدید سال : 423
  • بازدید کلی : 22,579